арпатский ‘ронт ћеждународного √ипер—ионистского ƒвижени¤

 –азделы

¬ернутс¤ на главную

‘орум

√остева¤ книга

 

 

   ј–ѕј“— »… ‘–ќЌ“ "Ѕ≈јƒ ј–÷≈…Ќ”": —“ј“№»

“арас ¬озн¤к

ѕросторово-часовий локус м≥тологеми ™русалиму

 

» все далек ≈русалим...
‘едор —ологуб


” ц≥й розв≥дц≥ нашим завданн¤м буде вивченн¤ того, ¤к почала створюватис¤, а головне у-локовуватис¤/роз-м≥щуватис¤ у простор≥ (а почасти ≥ час≥) гебрейськоњ та ≥нших культур м≥тологема ™русалиму, ¤к сакрального центру гебрейського св≥ту в њх специф≥чних просторово-часових координатах, ¤к вона привТ¤залас¤ до певного топограф≥чного м≥сц¤.

¬одночас ми не можемо упускати з пол¤ зору на¤вности ™русалиму ≥ ¤к матер≥ального обТЇкта (м≥ста у ф≥зичному простор≥ у простор≥ матер≥альноњ культури), ≥ його на¤вности в просторах гебрейського сакруму та гебрейськоњ культури. ј тому будемо розгл¤дати його м≥сце ¤к у так званому "ф≥зичному чи геометричному простор≥У, так ≥ у сакральному простор≥ та простор≥ "мовноњ модел≥ св≥туУ. ќтож спочатку ми повинн≥ констатувати, що немаЇ ¤когось одного простору в ¤кому ≥снуЇ один-Їдиний ™русалим, Ї ≥ ™русалим ¤к м≥сто-орган≥зм, ≥ ¤к матер≥альний чи ф≥зичний обТЇкт, ≥ ¤к сакральна варт≥сть, ≥ ¤к буттЇва одиниц¤, ≥ ¤к м≥тологема чи елемент культури. Ќасправд≥ простор≥в, у ¤ких розгортаЇтьс¤ та ≥снуЇ ™русалим Ї дек≥лька. ј в≥дпов≥дно ≥ "м≥сць улоковуванн¤/розм≥щенн¤У (нав≥ть можливого, поза субТЇктивними п≥дходами) ™русалиму Ї б≥льше н≥ж одне. ƒивним чином, людина може водночас ≥ улокувати/розм≥стити його в цих р≥зних просторах ≥ водночас бачити його у вс≥х цих просторах все ж ¤к певну ц≥л≥сть, тобто вп≥знавати його у вс≥х цих просторах та повТ¤зувати з його ≥постас¤ми в ус≥х них. якщо б ми бачили його т≥льки у простор≥ м≥ту ≥ в≥н був дл¤ нас т≥льки м≥тичним обТЇктом, то ми були б ц≥л≥сними людьми з м≥толог≥чним мисленн¤м. —аме такою ≥ була, можливо, древн¤ людина, про ¤ку мовить Ћев≥-—тросс. якщо б в≥н був дл¤ нас т≥льки духовним, сакральним обТЇктом, то ми були б посл≥довними м≥стиками. якщо б ми бачили його т≥льки у ф≥зично/геометричному простор≥ т≥льки ¤к топограф≥чний обТЇкт, то ми були б посл≥довними матер≥ал≥стами, людьми заземленими чи сц≥Їнтистами. Ќатом≥сть ситуац≥¤ не така проста. ™русалим водночас все ж ≥снуЇ дл¤ нас ≥ ¤к певна сакральна та культурна варт≥сть. “обто, окр≥м ф≥зико/геометричного простору, в≥н водночас ≥снуЇ ≥ в семантичному простор≥ так званоњ "мовноњ картини св≥туУ, ¤ка передувала сц≥Їнтистськ≥й ф≥зико/геометричн≥й картин≥ св≥ту, а також, можливо ≥ в ≥нших типах простор≥в, ¤к-от Ц сакральному чи буттЇвому. ÷е св≥дчить про синкретичн≥сть нашого баченн¤. ј разом з тим ≥ про синкретичн≥сть нашого особистого Їства, оск≥льки дл¤ нас- ≥ ми- ≥снуЇмо в ус≥х цих просторах.

ќтже, з одного боку, ми маЇмо так званий "ф≥зико-геометричний прост≥рУ Ц пон¤тт¤ вироблене европейським рац≥онал≥змом ≥ остаточно кристал≥зоване Ќьютоном, ¤кий розум≥в прост≥р, ¤к "щось первинне, самодостатнЇ, незалежне в≥д матер≥њ ≥ не визначуване матер≥альними обТЇктами, що у ньому перебувають...У ѕо сут≥, це Ї матер≥альна порожнеча, ≥деальний геометричний прост≥р Ќьютон≥вськоњ класичноњ ф≥зики, ¤кий може наповнюватис¤ ф≥зичними обТЇктами, а може ≥ не наповнюватис¤ та бути порожн≥м не перестаючи при тому певним т≥льки йому притаманним чином ≥снувати ¤к ц¤ ≥деальна безк≥нечна Їмн≥сть. ќднак попри те, що вс≥ ми привчен≥ класичною ф≥зикою до такого баченн¤ простору, нав≥ть науков≥ розв≥дки давно в≥дкинули таке сц≥Їнтистське баченн¤ простору ¤к стаб≥льного вм≥стилища ≥ згодилис¤ з його рел¤тивн≥стю та привТ¤зан≥стю до часу та наповнености матер≥Їю. Ѕа, нав≥ть б≥льше Ц в≥д≥йшли в≥д постулат≥в його безк≥нечности, в≥чности та однор≥дности.

≤снувало й ≥нше баченн¤ простору, ¤кий мисливс¤ ¤к пох≥дний в≥д тих речей, що його твор¤ть/наповнюють. ≤ тод≥ в≥н витворюЇтьс¤ самою на¤вн≥стю, сус≥дством, стиканн¤м речей, вартостей њх зударом, напливанн¤м один на одного. “акий прост≥р постаЇ ¤к щось пох≥дне, витворюЇтьс¤ самою речев≥стю, сус≥дством речей, перебуванн¤м њх одна коло одноњ в≥н вже не Ї абсолютним, а "чимось в≥дносним, залежним в≥д обТЇкт≥в, ¤к≥ перебувають в ньому, ≥ визначаЇтьс¤ пор¤дком сп≥в≥снуванн¤ речейУ Ц ≥ це вже погл¤д на прост≥р, вироблений Ћейбн≥цом (“опоров 1983, 228). “ака просторов≥сть континууЇтьс¤ ¤к наповнен≥сть, через на¤вн≥сть, сус≥дство (прил¤ганн¤, розд≥ленн¤, тиск, в≥ддален≥сть, р≥знор≥дн≥сть) речей, що в процес≥ сп≥в-на¤вности, сп≥льного-наповнюванн¤, наповненн¤, с-повненн¤ роз≥грують ¤к "прост≥рУ, так ≥ "часУ. ”мовно цей прост≥р можна було б назвати "простором сп≥в-на¤вностиУ.

Ќьютон≥вський прост≥р Ї певною обТЇктив≥зац≥Їю ≥дењ простору, в≥н не враховуЇ людського аспекту ≥ Ї простором класичноњ ф≥зики та геометр≥њ, тод≥ ¤к прост≥р Ћейбн≥ца "олюдненийУ людською присутн≥стю, Ц це прост≥р побачений людиною ≥ в≥дображаЇ так званий "нањвний погл¤дУ.

ўе дал≥ в цьому напр¤мку пройшов √айдеііер, ¤кий дав визначенн¤ у форм≥ запитанн¤: " „и прост≥р Ц це та однор≥дна, н≥ в одн≥й з можливих точок не особлива, у вс≥х напр¤мках р≥вноц≥нна, чуттЇво не схоплювана розд≥лен≥сть?...У (’айдеггер,1991,95). ÷е водночас ≥ запитанн¤, ≥ в≥дпов≥дь. ƒл¤ √айдеііера прост≥р не Ї однор≥дним н≥ в ¤кому сенс≥, особливо Ќьютон≥вському. ѕервинними Ї реч≥, що наповнюють його, ¤к≥ Ї р≥зними ≥ мають р≥зну варт≥сть. “акий прост≥р маЇ свою внутр≥шню ц≥л≥сну орган≥зац≥ю, впор¤дкован≥сть та структуру. ћало того, такий прост≥р Ї а-субТЇктивним, в≥н не Ї в≥дображенн¤м простору у словах чи сц≥Їнтистських конструкц≥¤х, ¤к це могло б здатис¤, коли мова заходить про "мовну картину св≥ту/просторуУ, а розгортаЇтьс¤/просторитьс¤ з цих речей сам собою, ¤к саме розгортанн¤/просторенн¤ та надаванн¤ м≥сц¤, творенн¤ цих м≥сць. “аким чином воно з цих речей творить те, що називаЇтьс¤ "м≥сцев≥стюУ, в ¤к≥й Ї м≥сце ≥ на людину. “обто тут прост≥р Ї в певному специф≥чному сенс≥ "обТЇктивнимУ чи а-субТЇктивним, а не субТЇктивним в≥дображенн¤м у очах людини.

ѕосилаючись на √айдеііера, про те, що "реч≥ сам≥ Ї м≥сц¤ми, а не т≥льки належать до певного м≥сц¤У (’айдеггер,1991,98), ¬.Ќ.“опоров стверджуЇ, що "не ≥снуЇ такого простору, ¤кий був би незалежним в≥д речей...властив≥сть бути р≥ччю Ї функц≥Їю просторуУ (“опоров,1983,234). ќднак, ¤кщо дл¤ √айдеііера ц¤ характеристика Ї характеристикою, що в≥дображаЇ сутн≥сть простору та його, в специф≥чному сенс≥, розгортанн¤/просторенн¤, то дл¤ “опорова, це радше або сл≥д архањчноњ модел≥ простору, заф≥ксованоњ в мов≥, та "мовн≥й модел≥ св≥туУ Ц У¬ архањчн≥й модел≥ св≥ту прост≥р Ї оживленим, одухотвореним ≥ ¤к≥сно р≥знор≥дним. ¬≥н не Ї ≥деальним, абстрактним, порожн≥м, не випереджуЇ реч≥, що його наповнюють, а навпаки, конституюЇтьс¤ ними. ¬≥н завжди заповнений ≥ завжди речевий; поза речами в≥н не ≥снуЇУ(“опоров,1988,340). ѕопри всю поз≥рну под≥бн≥сть, ц≥ дв≥ модел≥ простору р≥зн≥. ƒл¤ “опорова прост≥р справд≥ Ї одним з визначник≥в "мовноњ модел≥ св≥туУ.  ожен користувач в≥дпов≥дноњ мови, чи то вербал≥зуючи мовленн¤, чи то у своЇму внутр≥шньому д≥алоз≥ через зд≥йсненн¤ мовного вибору та використанн¤ конкретного слова входить саме в таку мовну модель, що детерм≥нуЇ т≥ конф≥гурац≥њ ≥ структури простору (та часу), що нею о-мовлен≥, передбачен≥. ќднак водночас ц≥ слова не просто в≥дображають ¤кийсь реально ≥снуючий прост≥р, а саме моделюють його, моделюють навколишню його д≥йсн≥сть, задають певн≥ в≥дношенн¤ у рамках "життЇвого контекстуУ, в ¤кий вони включен≥. «азвичай це групи сл≥в, що групуютьс¤ довкола пон¤ть "близько/далекоУ.

 ожен з нас користуЇтьс¤ мовою. ћовою написан≥ ≥ трактати Ќьютона, ≥ трактати Ћейбн≥ца чи √айдеііера. ≤ неначе всюди вживаютьс¤ одн≥ ≥ т≥ ж слова. “а вони використовуютьс¤ дл¤ заданн¤ р≥зних картин св≥ту, а, отже, ≥ простору. ƒл¤ сц≥Їнтиста у ф≥зичному простор≥ ≥ у простор≥, скаж≥мо, сакральному чи буттЇвому ц≥ слова означають зовс≥м р≥зне. ќтож тод≥ "ћовною моделлю простору (часу...) ми будемо називати ≥нтерпретац≥ю простору(часу...), що м≥ститьс¤ у семантиц≥ сл≥в Ц "нос≥њв модел≥У.У(яковлЇва,1994,13)

¬иход¤чи з попереднього визначенн¤ простор≥в та загальнов≥домоњ особливоњ рол≥ ™русалиму в ≥стор≥њ людськоњ цив≥л≥зац≥њ, ми ≥ повинн≥ визначати його "м≥сцеУ в них, тобто ≥ у "профанному ньютон≥вському ф≥зико/геометричному простор≥У про ¤кий ведуть мову сц≥Їнтисти (≥ ≥сторики та археологи, а не лише географи чи топографи), але ≥ у "акс≥олог≥зованому сакральному, семантичному простор≥, простор≥ кожноњ конкретноњ мовиУ. ћало того, ми повинн≥ не т≥льки усв≥домити, але ≥ прийн¤ти той факт, що один ≥ той самий обТЇкт, у цьому випадку Ц ™русалим, водночас перебуваЇ у вс≥х цих просторах, що в≥дображають р≥зн≥ р≥вн≥ сприйн¤тт¤ св≥ту, чи р≥зн≥ "модел≥ св≥туУ в≥д "нањвногоУ до УнауковогоУ, причому перебуваЇ так би мовити не "обТЇктивноУ у нос≥њв р≥зних "картин св≥туУ, а , зазвичай, у синкретичн≥й св≥домост≥ одн≥Їњ ≥ т≥Їњ ж людини, що носить в соб≥ та поЇднуЇ дек≥лька "картин св≥туУ, що часом може призводити до роздвоЇнн¤ особистости, а часом ≥ н≥. ѕричому такий синкретизм притаманний не люд¤м з ¤кимось недорозвиненим мисленн¤м, а власне вс≥м.

ќтже, з одного боку, маЇмо Упозитив≥стськ≥ науков≥ трактатиУ про "м≥сцеУ та поЇднане з ним розгортанн¤, тобто "≥стор≥юУ виникненн¤ та розвитку матер≥ального обТЇкта Ц м≥ста ™русалиму, його географ≥ю, тополог≥ю, г≥дролог≥ю. ј з ≥ншого, трактати про "м≥сцеУ та "≥стор≥юУ ™русалиму ¤к м≥тологеми, пон¤тт¤, ц≥нности, сакрального обТЇкта в семантичному, буттЇвому, сакральному простор≥ та час≥. ѕричому в одному з них в≥н може то зТ¤вл¤тис¤, то зникати, тод≥ ¤к в ≥ншому ≥снувати перманентно. ¬ ¤комусь одному з них в≥н Ї чи нав≥ть його на¤вн≥сть с¤гаЇ апогею, тод≥ ¤к в ≥ншому його або ще немаЇ, або вже немаЇ. ћатер≥ального м≥ста ™русалим, ще немаЇ, або на його м≥сц≥ стоњть поганський ≤рушалем, ”русал≥м чи ”рсал≥мму, але в —инайськ≥й пустел≥ жмен¤ блукальц≥в вже вибудовуЇ елементи монотењзму, ¤к≥ ще не знайшли своЇњ привТ¤зки до цього м≥сц¤, ще не перенесена скин≥¤ до цього м≥ста ≥ не побудовано ’раму, однак в ¤кихось елементах ц¤ м≥тологема, а водночас ≥ "блукаюче м≥сцеУ Ц скин≥¤, ¤ку т≥ блукальц≥ нос¤ть з≥ собою вже ≥снуЇ ≥ матер≥ально (¤кщо так можна сказати), ≥ сакрально, ≥ м≥толог≥чно. –азом з тим, коли вдруге було зруйновано ’рам, ≥ не залишилос¤ н≥чого в≥д скин≥њ, дом≥вки Ѕога, "м≥сцеУ все ж залишилос¤ у сакральному простор≥, ба, нав≥ть б≥льше Ц воно стало очевидн≥шим, вагом≥шим, б≥льшим, а нав≥ть в певному сенс≥ ближчим, хоча на його топограф≥чному м≥сц≥ вже сто¤ла поганська ≈л≥¤  ап≥тол≥на. ѕринаймн≥ дл¤ де¤ких м≥стик≥в саме руйнуванн¤ матер≥ального ™русалиму наблизило ™русалим сакральний. ÷е пот≥м на св≥й спос≥б п≥дтвердили кабал≥сти, ¤к≥ на основ≥ того, що зак≥нченн¤ власноњ назви м≥ста стоњть у двоњн≥, зробили висновок, що ≥снуЇ два ™русалими Ц земний та небесний. ќдин з них Ї у простор≥ профанному, земному тод≥ ¤к ≥нший в простор≥ сакральному, небесному. ≤ тут ми бачимо д≥аметрально р≥зн≥ розум≥нн¤ визначник≥в далеко/близько, ≥снуЇ/не≥снуЇ у р≥зних просторах. ƒл¤ гебрењв з часу його завоюванн¤ ƒавидом, ™русалим не т≥льки стаЇ м≥сцем ’раму Ц домом Ѕожим, але ≥ м≥сцем перебуванн¤ дому ƒавидового, м≥сцем, де правл¤ть праведн≥ цар≥ ≥ м≥сцем, що іарантуЇ в≥чн≥сть династ≥њ дому ƒавидового та м≥сцем зд≥йсненн¤ об≥ц¤нок даних йому Ѕогом (I ÷.8). “обто тут зд≥йснюЇтьс¤ ≥ привТ¤зка цього особливого м≥сц¤, бо ж прост≥р не Ї однор≥дним ≥ р≥вноц≥нним у сенс≥ сакральному, ≥ до справ дому ƒавидового, ¤к≥ перекидають м≥сток м≥ж сакральним простором Ѕога та профанним св≥том реальних речей. «рештою такими м≥стками, що Їднають сакральний та профанний прост≥р були ледь не вс≥ тогочасн≥ правител≥, ¤к от, наприклад, фараони чи месопотамськ≥ цар≥. “ому в той час дл¤ в≥руючих стан реального ™русалиму, його благочест¤ та ритуальна чистота були дуже болючим м≥сцем. Ќе можна було н≥¤к його осквернити, це особливе м≥сце готувалос¤ до приходу ћес≥њ, що мав вт≥лити в≥нець благочест¤ на ц≥й земл≥. якщо в топограф≥чному сенс≥ ™русалим п≥сл¤ руйнуванн¤ ƒругого храму перестаЇ ≥снувати, то дл¤ м≥стик≥в в≥н стаЇ ближчим ≥ в сенс≥ просторовому, ≥ особливо в сенс≥ часовому. ћало того, просторова, особливо в сакральному простор≥, ор≥Їнтац≥¤ на нього посилюЇтьс¤, хоча це знаходить св≥й вираз ≥ у географ≥чн≥й, скаж≥мо, ор≥Їнтованост≥ гебрейства Ц ну от хоча б у форм≥ пост≥йного звертанн¤ до нього в час≥ творенн¤ молитви. јггада говорить про ™русалим, ¤к про першу точку св≥ту, його в≥сь. ™ верс≥њ зг≥дно з ¤кими јдам був сотворений ≥з земл≥, вз¤тоњ в тому м≥сц≥, де пот≥м було побудовано ’рам (ѕдр≈.12, Ѕит.–. 14:8,“≤.,Ќаз.7:2,56б), зг≥дно з ≥ншою Ц —≥он був ¤дром всесв≥ту (≤ома 546), ще ≥нш≥ верс≥њ тверд¤ть, що саме в це м≥сце в≥н був вигнаний з ≈дему, а тому, очевидно саме тут в≥н ( з ним ≥ людство) в нього мав би ≥ повернутис¤, ¤кщо притримуватис¤ модел≥ симетричности розвитку св≥ту. ќтож з одного боку ми маЇмо Ц ™русалим ¤к "блудницю... житло вбивцьУ в ≤сайњ до п≥знього аггадичного м≥ту про те, що √осподь покл¤вс¤: "Ќе вв≥йду я в ™русалим √орн≥й, поки не вв≥йду в ™русалим земнийУ (“аТан.,5а). ј апокал≥птичн≥ джерела нав≥ть стверджують, що в майбутньому ’рам небесний та √орн≥й ™русалим опуст¤тьс¤ на землю, на м≥сце ’раму земного та тл≥нного ™русалиму (1 ≈нох 90:28-29, Ѕарух 4:3). ÷¤ дивна д≥алектика "запереченн¤ запереченн¤У Ц "™русалим зруйнований, але в≥н все ближчийУ особливо активно почала працювати з по¤вою христи¤нства (хоча не т≥льки в ньому, але ≥ в передхристи¤нському юдањзм≥, та власне юдањзм≥), ¤ке так парадоксально максимально наблизило ™русалим до кожного з в≥рних. ≤ звичайно ж значно зросла роль саме ™русалиму √орнього, що в≥чно перебуваЇ в сакральному простор≥. ќднак це не Ї к≥нцева мета людини через воскрес≥нн¤ п≥сл¤ смерти, прагненн¤ дос¤гнути √орн≥й ™русалим чи –ай вона хоче повернути соб≥ перв≥сну Їдн≥сть з Ѕогом. якщо дл¤ цар≥в важливим було закр≥пленн¤ з цим м≥стом та м≥сцем чи то своЇњ юрисдикц≥њ чи правоти ¤к праведних, в≥д Ѕога даних правител≥в, то дл¤ в≥руючих метою було саме таке воскрес≥нн¤, ¤ке, на њх думку, могло зд≥йснитис¤ т≥льки в цьому м≥сц≥ Ц м≥сц≥ вигнанн¤ та можливому м≥сц≥ —трашного —уду та прощенн¤. “ому вони трактували його ¤к своЇр≥дний отв≥р, що сполучав р≥зн≥ простори Ц земний та небесний, в≥сь, довкола ¤коњ в своњ р≥зн≥ вим≥ри роз-просторилис¤ прост≥р сакральний та профанний. ≤ разом з тим, це отв≥р, що сполучаЇ сьогоденн¤ з майбутн≥м, профанний час на земл≥ та сакральну в≥чн≥сть п≥сл¤ приходу ћес≥њ. «агальнов≥домо, що дл¤ юдањзму просторова, топограф≥чна проблематика не≥стотна пор≥вн¤но з часовою. —амою суттю його, ¤к ≥ христи¤нства, Ї оч≥куванн¤, однак у цьому пункт≥, точц≥ дотику сакрального та профанного простор≥в, стикаютьс¤ ≥ сакральний/майбутн≥й та профанний /сьогодн≥шн≥й часи Ц а отже, сход¤тьс¤ воЇдино два ц≥ ≥стотн≥ визначники людського бутт¤. «г≥дно з гебрейською традиц≥Їю тематика воскрес≥нн¤ ≥з мертвих не зовс≥м зрозум≥ла ≥ дискус≥йна, однак мова йде про буквальне воскрес≥нн¤ ≥з мертвих, причому праведники особливо прагнули бути похороненими в земл≥ ≤зрањл¤, ближче до ™русалиму. ¬ рабин≥чн≥й л≥тератур≥ Ї ц≥ла проблематика, що займаЇтьс¤ мета≥сторичним м≥сцем воскрес≥нн¤ ≥з мертвих. ƒехто гадаЇ, що це мета св≥ту, останн¤ ланка есхатону (дол≥ св≥ту), що вже входить ≥ в св≥т майбутн≥й. Ќатом≥сть ≥нш≥ гадають, що воскрес≥нн¤ т≥льки передуЇ майбутньому св≥ту. ƒл¤ ™зекињла воскрес≥нн¤ буде вс≥Їњ людини у вс≥й њњ т≥лесност≥ ≥ майбутн≥й св≥т постане на т≥й сам≥й земл≥, в тому ж матер≥альному св≥т≥, ≥ √орн≥й ™русалим з≥йде на землю, про те ж говорить ≥ ƒес¤та глава м≥шнањтського трактату "—анхедр≥нУ: "≥ народ тв≥й...нав≥ки унасл≥дуЇ землюУ. ƒл¤ ћаймон≥да Ц це т≥льки воскрес≥нн¤ душ ≥ тод≥ вони перебуватимуть т≥льки в сакральному простор≥ √орнього ™русалиму.

јле ≥ у христи¤нств≥ ставленн¤ до матер≥ального ™русалиму в акс≥олог≥чн≥й систем≥ його в≥ровченн¤ було р≥зним Ц в≥д його запереченн¤ у ранн≥х христи¤н, ¤к≥ вважали справжн≥м ™русалимом власне ÷еркву, в ¤к≥й зд≥йсн¤тьс¤ вс≥ пророцтва щодо нового ™русалиму, тобто вважали себе насл≥дниками т≥льки ™русалиму √орнього, до в≥двойовуванн¤ √робу √осподнього та визнанн¤ за ним статусу центру св≥ту. ўо ≥ вт≥лив ≥мператор  ост¤нтин, вибудувавши коло √робу √осподнього Ќовий ™русалим.

ќднак усв≥домленн¤ на¤вности та ц≥л≥сности простору у р≥зн≥ епохи було р≥зним. Ѕа нав≥ть б≥льше Ц можна стверджувати, що в певному сенс≥ сам прост≥р, ¤к роз-простиранн¤/просторенн¤ та надаванн¤ м≥сц¤, в≥ддаленн¤ речей чи њх наближенн¤ ще лише конституювавс¤, ¤кщо сл≥дувати за √айдеііером. “обто, щоб прост≥р конституювавс¤ , потр≥бне було людське зусилл¤ та в≥дкрит≥сть речей до людини. ≤ нав≥ть не в онтолог≥чному, але ≥ у семантичному св≥т≥ ≥де¤ простору не була на¤вною одразу, а виробл¤лас¤, людина неначе намацувала "м≥сц¤У, "ходиУ, "тунел≥У, пот≥м ф≥ксувала њх у словах, њх рел¤ц≥¤х. ¬.Ќ.“опоров просл≥дковуЇ, ¤к розвивалас¤ ≥де¤ простору, њњ динам≥ку, що пол¤гаЇ у "збиранн≥У, "обживанн≥У простору, "його освоЇнн≥У: "“од≥ на початку твор≥нн¤ прост≥р був розпростертий, роз-киданий всюди (р≥вень “ворц¤ у чистому вигл¤д≥). јле через св≥т речей та людину (наступний р≥вень творц¤ речей) прост≥р збираЇтьс¤ ¤к ≥Їрарх≥зована структура сп≥вп≥дпор¤дкованих йому сенс≥в. ƒл¤ ц≥Їњ епохи зам≥сть безперервности ≥ суц≥льноњ гомогенности простору реконструюЇтьс¤ у¤вленн¤ про р≥знор≥дний ≥ так би мовити "корпускул¤рнийУ прост≥р з р≥зною варт≥стю (значенн¤м) його частинУ (“опоров, 1983,242). ≤стотним Ї те, що людина описуЇ вже обжитий нею, олюднений прост≥р, що ≥ в≥дображаЇтьс¤ у антропоморфному опис≥ вселенського простору: мат≥р-земл¤, св≥т ¤к члени божого т≥ла з одного боку, а з ≥ншого - п≥дн≥жж¤ гори, г≥рський кр¤ж, гирло р≥ки, горловина (“опоров,1983,244). “обто прост≥р антропоморф≥зуЇтьс¤, а це означаЇ, що прост≥р довкола людини, а, по сут≥, це њњ ун≥версум збираЇтьс¤ довкола нењ , ¤к члени њњ т≥ла.

ќтож улокуванню ™русалиму в просторах гебрейського ун≥версуму передувало саме збиранн¤ простор≥в людиною ¤к такою, що скупчуЇ ≥ збираЇ довкола себе реч≥ ¤к м≥сц¤ ≥ тим творить прост≥р. ÷ей пер≥од пройшли (а де-не-де ще ≥ дос≥ проход¤ть) не т≥льки гебрењ, а ≥ все людство. ÷е ще не ньютон≥вський ф≥зико/геометричний прост≥р, а радше сама сутн≥сть простору, що заф≥ксувалас¤ у простор≥ м≥ту, простор≥ сакруму. ≤нструментом дл¤ його розв≥дуванн¤/зондуванн¤ Ї ≥нтуњц≥¤ пророцтва, дар в≥дкривати речей (а, в≥дпов≥дно, ≥ "м≥сць-речейУ, "м≥сцевостейУ) та мова. ” цьому випадку це ≥врит, що закр≥пив увесь цей з≥браний прост≥р гебрейського сакруму в соб≥ у вигл¤д≥ мовноњ модел≥ св≥ту, а отже, ≥ специф≥чного простору гебрењв. ÷ей прост≥р маЇ свою специф≥чну топон≥м≥ку, ¤ка зовс≥м не повинна в≥дпов≥дати топон≥м≥ц≥ ≥нших мов. ћатер≥альн≥ сл≥ди цього заф≥ксувалис¤, звичайно ж, у ≥врит≥ та очевидно “ор≥, де ми њх ≥ повинн≥ шукати.

ћи можемо говорити, що перед завоюванн¤м ™русалиму гебре¤ми на цьому м≥сц≥ ≥снувало поганське ≥Ївуситське м≥сто ≤Ївус чи ”русал≥м. ќднак чи був це той самий ™русалим у сенс≥ сакрального центру чи св≥товоњ ос≥, ¤ким в≥н постав п≥сл¤ перенесенн¤ скин≥њ до поганського ”русал≥му? ќчевидно, що н≥. “од≥ невже не ≥снувало цього сакрального центру взагал≥? ƒл¤ архањчних епох це р≥ч неможлива. «вичайно, такий сакральний центр св≥тобудови ≥снував, однак в ≥нших просторах та формах. « самого початку, очевидно, це сакральне м≥сце сл≥д ¤кось повТ¤зати ≥з м≥сцем-м≥сць Ц “им, ’то об≥ймаЇ вс≥ м≥сц¤, “ворцем. ќднак ¬≥н сотворив св≥т ≥ у ньому визначив м≥сце дл¤ людини, це мало бути њњ "властиве, правильне м≥сцеУ Ц —ад ≈демський, де вона була б Їдност≥ з “ворцем. ќднак п≥сл¤ гр≥хопад≥нн¤ це властиве м≥сце було втрачене. ≤ з того часу починаЇтьс¤ людська ≥стор≥¤ з в≥чними блуканн¤ми людини по земл≥ Ц освоЇнн≥ нею простору профанно-топоіраф≥чного та пошуком шл¤ху до Їдности з Ѕогом через п≥знанн¤ ≥стин в≥ри, тобто способ≥в правильного служ≥нн¤ …ому. ѕочинаЇтьс¤ пошук правильного житт¤, правильноњ в≥ри, що тод≥ означало Ц служ≥нн¤ Ѕогу. ѕочинаЇтьс¤ пошук того первинного пра-м≥сц¤, де все "правильноУ, де ще Ѕог нас любить ≥ ми перебуватимемо в Ќьому. “обто мова йде про поверненн¤ первинного стану невинности та блаженства перебуванн¤ у Ѕоз≥. ƒос¤гнути цього стану можна було на певному шл¤ху, що поступово конкретизувавс¤ у формах культу та локал≥зовувавс¤ у сакральному простор≥ юдањзму. “≥льки пот≥м це "м≥сце-шл¤хУ, що веде до Ѕога, все б≥льше локал≥зувалос¤ щоб пот≥м закр≥питис¤ за ™русалимом. …ого ¤к м≥сце та м≥сто вибудовували й обер≥гали гебрењ прот¤гом усього свого етногенезу, ще до того часу, ¤к вони прибули до ’анаану. ¬≥н ≥снував у семантичному св≥т≥ гебрейськоњ цив≥л≥зац≥њ ¤к певне оч≥куване м≥сце контакту з Ѕогом. ≤ т≥льки з часом локал≥зувалос¤, ¤к м≥сце зд≥йсненн¤ акеди, принесенн¤ в жертву ≤саака на гор≥ ћор≥¤, що Ї в ™русалим≥, на ¤к≥й —оломон побудував ’рам. ўонайперше, це Ї "правильнеУ м≥сце служ≥нн¤ Ѕогов≥. ≤ т≥льки пот≥м воно вже об≥ц¤Їтьс¤ гебре¤м у њх волод≥нн¤, бо саме тут Ѕог хоче "поставити ...своЇ ≥мТ¤У (¬тор.12.5 чи ƒивар≥м 12.5). ≤ тут пр¤мо говоритьс¤ вже про певне м≥сце, ¤ке ще не освоЇне, не назване Ќим, однак вже про нього мовитьс¤ ¤к про м≥сце, "¤ке вибере √осподь... щоб там перебувало його ≥мТ¤ У (¬тор.12.4-14 чи ƒивар≥м 12.4-14). “ут це м≥сце вже локал≥зовано за р≥чкою …ордан. ≤ це Ї чи не перша привТ¤зка топограф≥чна. ќднак не т≥льки, це м≥сце ледь не знову ж видаЇ себе ¤к –ай на земл≥. ƒл¤ опису використовуютьс¤ не ст≥льки географ≥чн≥ визначники, ск≥льки акс≥лог≥чн≥. —аму суть м≥сц¤ визначаЇ той стан досконалого служ≥нн¤ Ѕогу, що трансформуЇтьс¤ у благоденство …ого народу Ц "≥ њстимете там перед √осподом, Ѕогом вашим, ≥ рад≥тимете ви сам≥ й ваш≥ с≥мТњ кожним здобутком ваших рук, ¤ким √осподь, Ѕог ваш, благословить вас.У ÷е м≥сце "спочинку й насл≥дд¤, що √осподь, Ѕог тв≥й, даЇ вам... ¬≥н забезпечить вам мир ≥з боку вс≥х довколишн≥х ваших ворог≥в, ≥ ви житимете безпечноУ(¬тор.12.7-10 чи ƒивар≥м 12.7-10). ћи бачимо, ¤к у цьому "втаЇмниченомуУ простор≥ гебрейського сакруму та пророцтва шукавс¤, збиравс¤, вибудовувавс¤ по елементах, по каменю ™русалим, спочатку ¤к сакральне м≥сце, ¤к певне м≥сце безпеки, достатку та ≥стинного служ≥нн¤, тобто згоди з Ѕогом. ≤ т≥льки пот≥м воно почало ¤кось корелювати в профанному простор≥ спочатку ≥з ¤кимось невизначеним м≥сцем, пот≥м «айорданн¤м ≥ т≥льки пот≥м, п≥сл¤ завоюванн¤ царем ƒавидом м≥ста ≥Ївусит≥в ≤Ївусу Ц з ”русал≥мму. «вичайно, можна казати, що закр≥пленн¤ за горою ћор≥¤ акту акеди, ≥ тим самим ≥деолог≥чного оправданн¤ утвердженн¤ центру культу в цьому м≥сц≥ та м≥ст≥ сталос¤ в епоху ƒругого храму. ќднак важливо зрозум≥ти, що таке м≥сце намацувалос¤, шукалос¤ у сакральному простор≥ гебрењв та ѕТ¤тикнижж≥ ћойсе¤ задовго до того. ќднак вже прост≥р ѕТ¤тикнижж¤ Ї синкретичним Ц це ≥ географ≥чний прост≥р, ¤к в≥н тод≥ розум≥вс¤, ≥ прост≥р сакральний. ћ≥сце служ≥нн¤ Ѕогов≥ було радше в простор≥ сакральному, н≥ж у географ≥чному. ≤ коли мовилос¤ про це м≥сце, на противагу ≥ншим, радше малос¤ на уваз≥ слугуванн¤ саме цьому Ѕогов≥, ≥ саме так а не ≥накше, а не так ≥ там, де слугувалос¤ ≥ншим богам. “ому це м≥сце Ї м≥сцем "правильнимУ, тод≥ ¤к ≥нш≥ такими не Ї. “опограф≥чна привТ¤зка, безсумн≥вно, Ї вторинною щодо акс≥олог≥чноњ, ≥ локал≥зувалас¤ у певному "правильному м≥сц≥У, м≥сц≥, де реал≥зуЇтьс¤ ¤кась сакральна варт≥сть, де вона с¤гаЇ апогею через протиставленн¤ до "м≥сць неправильнихУ, ¤к≥ не те що не Ї ц≥нними, а, навпаки, шк≥дливими ¤к дл¤ людини, так ≥ дл¤ њњ служ≥нню Ѕогов≥. “ака диференц≥ац≥¤ м≥сць на "правильн≥У та "неправильн≥У в≥дображаЇ саму сутн≥сть простору, а не Ї т≥льки його оц≥нковим в≥дображенн¤м у очах людини. ћи вже говорили, що сам прост≥р породжуЇтьс¤ речами, ¤к≥ його в специф≥чному сенс≥ роз-простирають/простор¤ть. ўо в≥н, в≥дпов≥дно, Ї неоднор≥дним ≥ нер≥вноц≥нним, бо ж р≥зн≥ в своњй сутност≥ "м≥сц¤-реч≥У його твор¤ть. ќдне м≥сце-р≥ч (наприклад гора, р≥ка, скел¤) Ї "правильнимУ, бо в≥дпов≥даЇ Ѕожественн≥й вол≥, бо саме тут ¬≥н запов≥в служити …ому, натом≥сть ≥нше н≥, бо у св≥т ще при гр≥хопад≥нн≥ була внесена скверна. “ому дл¤ тогочасного мислител¤ чи пророка найважлив≥шим був пошук цього "правильного служ≥нн¤ ЅогуУ, ¤ке обовТ¤зково було привТ¤зане до певного пошуку властивого м≥сц¤. ∆оден культ не об≥йшов цей св≥й дуже важливий момент. “ому ≥ дос≥ дл¤ зд≥йсненн¤ тањнств, творенн¤ молитв вибираютьс¤ певн≥ м≥сц¤, де ≥ будують собори, синагоги, мечет≥. ≤ не можна вважати це пережитком чи забобоном, бо пошук такого властивого м≥сц¤ однозначно в≥дпов≥даЇ сам≥й р≥зноварт≥сн≥й сутност≥ простору. ” ц≥й просторов≥й привТ¤зц≥ до конкретного м≥сц¤ зд≥йсненн¤ тањнства заф≥ксоване первинне людське ще не засм≥чене наступними нашаруванн¤ розум≥нн¤ простору та його в≥дкритости дл¤ людини. “од≥ вона ще його т≥льки намацувала. ћоже не так багато, в тепер≥шньому розум≥нн≥ тогочасна людина його освоњла/обжила, однак вона була в≥дкрита на таке освоЇнн¤ того простору. ≤ розум≥ла його сутн≥сть, його р≥знор≥дн≥сть та його р≥зноварт≥сн≥сть.


--------------------------------------------------------------------------------

1. “опоров ¬.Ќ. ѕространство и текст // “екст: семантика ≥ структура. ћ.,1983

2. ’айдеггер ћ.»скусство и пространство // —амосознание европейской культуры ’’ века. ћ., 1991.

3. яковлева ≈.—. ‘рагменты русской ¤зыковой картины мира (модели пространства, времени и воспри¤ти¤). ћ., 1994.

4. “аТан Ц “аТан≥т , книга талмудичноњ л≥тератури.

5. Ѕарух Ц  нага Ѕаруха (¬аруха) , апокриф.

6. ѕдр≈ Ц ѕ≥ркей де-рабб≥ ≈л≥Тезер, м≥драш.

7. Ѕит Ц јггадат Ѕреш≥т, м≥драш

8. “≤ Ц “алмуд ≤ерушалм≥, книга талмудичноњ л≥тератури.

9. Ќаз Ц Ќаз≥р, книга талмудичноњ л≥тератури.

10. ≤ома Ц ≤ома, книга талмудичноњ л≥тератури.

(часопис "ѓ", 1997, є 9)



«ј ЌјЎ” јЅ—ќЋё“Ќ”ё –ќƒ»Ќ”!

¬≤ƒ Ќ≤Ћ” ƒќ ™¬‘–ј“”! ¬≤ƒ —яЌ” ƒќ ƒќЌ”!

¬ ≤«–јѓЋ≤ ¬≤Ћ№Ќј ¬ќЋя, Ќј–ќƒ «ј¬«я““я я¬»¬ -

ѕ–ќ—Ћј¬Ћя…“≈ я√¬≈!

—танетьс¤ в останн≥ часи,

ўо над ус≥ гори гора √осподн¤ вознесетьс¤!


Copyright ©2008 Carpathian Front - Bead Artzeinu

Сайт управляется системой uCoz